Beberapa Peristiwa Bersejarah di Bulan Muharram

Diposting pada

Banyak peristiwa bersejarah yang terjadi di bulan Muharram, terutama di tanggal 10 atau bertepatan dengan hari Asyura. Pada hari inilah, Allah telah memuliakan Nabi-Nabi dengan sepuluh kehormatan.

Peristiwa Bersejarah di Bulan Muharram

Setelah beratus-ratus tahun meminta ampun dan bertaubat pada Allah, maka pada hari yang bersejarah di tanggal 10 Muharram inilah, Allah telah menerima taubat Nabi Adam. Ini adalah satu penghormatan kepada Nabi Adam a.s.

Pada tanggal 10 Muharram juga, Nabi Idris a.s telah di bawa ke langit, sebagai tanda Allah menaikkan derajat untuknya.

Pada 10 Muharam, adalah tanggal berlabuhnya perahu Nabi Nuh a.s karena banjir yang melanda seluruh alam di mana hanya ada 40 keluarga termasuk manusia binatang sahaja yang terselamat dari banjir tersebut. Kita merupakan cucu-cicit antara 40 keluarga tadi. Ini merupakan penghormatan kepada Nabi Nuh a.s kerana 40 keluarga ini saja yang terselamat dan dipilih oleh Allah. Selain dari itu, mereka adalah orang-orang yang ingkar pada Nabi Nuh a.s.

Nabi Ibrahim dilahirkan pada 10 Muharam dan di tanggal 10 Muharram juga beliau diselamatkan dari api yang dinyalakan oleh Namrud. Nabi Ibrahim diberi penghormatan dengan Allah memerintahkan kepada api supaya menjadi sejuk dan tidak membakar Nabi Ibrahim. Maka selamatlah Nabi Ibrahim dari angkara kekejaman Namrud.

Pada 10 Muharam, Allah menerima taubat Nabi Daud kerana Nabi Daud merampas isteri orang walaupun beliau sendiri sudah memiliki 99 orang isteri, masih lagi ingin isteri orang. Allah telah menurunkan dua malaikat yang menyamar sebagai manusia untuk menegur dan menyindir atas perbuatan Nabi Daud itu. Seketika itu sadarlah Nabi Daud atas perbuatannya dan beliau memohon ampun pada Allah. Sebagai penghormatan kepada Nabi Daud a.s maka Allah mengampuninya pada tanggal 10 Muharram.

Pada 10 Muharram ini juga, Allah mengangkat Nabi Isa ke langit, di mana Allah telah menukarkan Nabi Isa dengan Yahuza. Ini merupakan satu penghormatan dan penyelamatan Nabi Isa dari kekejaman kaum Bani Israil.

Allah juga telah menyelamatkan Nabi Musa pada tanggal 10 Muharram dari kekejaman Firaun dengan mengkaruniakan mukjizat tongkat yang dapat menjadi ular besar yang memakan semua ular-ular ahli sihir dan menjadikan laut terbelah untuk dilalui oleh tentara Nabi Musa.

Allah juga telah menenggelamkan Firaun, Haman dan Qarun serta kesemua harta-harta Qarun dalam bumi kerena kedzaliman mereka. 10 Muharram, 10 Muharram merupakan berakhirnya kekejaman Firaun di masa itu.

Allah juga telah mengeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan setelah tinggal selama 40 hari di dalamnya. Allah telah memberikan hukuman secara tidak langsung kepada Nabi Yunus dengan cara ikan Nun menelannya. Dan pada 10 Muharram ini, Allah memberikan penghormatan kepada Nabi Yunus dengan mengampuninya dan mengeluarkannya dari perut ikan Nun.

Allah juga telah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman a.s pada tanggal 10 Muharram sebagai penghormatan kepadanya. Dengan kejadian itu, mereka berpuasa dan beribadah kepada Allah sebagai tanda kesyukuran kepada Allah swt.

Demikian Beberapa Peristiwa Bersejarah di Bulan Muharram, semoga di bulan Muharram yang dimuliakan Allah ini kita diberikan kesempatan untuk melaksanakan sunnah-sunnah NabiNya, Terutama puasa Asyura dan Tasu’a. Amiin.

Baca Juga:

Loading...